Asset Management

Waarheidsvinding bij pompstation Onnen

10 juli 2013Onderzoek

Een  normoverschrijding van  het koloniegetal – het aantal  levensvatbare micro-organismen in een gegeven watervolume – nadat het pompstation net gerenoveerd is; het overkomt Waterbedrijf Groningen in 2013. Het waterbedrijf schakelt KWR in om te achterhalen wat de koloniegroei veroorzaakt.

Waterbedrijf Groningen (WBG) renoveert het pompstation Onnen. Er vinden aanpassingen plaats, om de locatie leveringszeker te maken en om de technische installaties te vernieuwen. Volgens protocol onderzoekt WBG voor de inbedrijfname of de waterkwaliteit goed is. Er zijn bacteriologische problemen. Na intensief spoelen lukt het om het koloniegetal – het aantal levensvatbare micro-organismen in het water- terug te brengen tot onder de norm. “Er is iets wat nagroei bevordert,” constateert men. Het waterbedrijf twijfelt of  de koloniegroei veroorzaakt wordt door  een  nieuw geplaatste vlinderklep of de werking van de zuivering.

“Hoewel het probleem opgelost was, wilden we toch graag duidelijkheid over de oorzaak”

Lering trekken

“Hoewel het probleem op den duur opgelost was, wilden we graag duidelijkheid,” zegt Martin Leeuwerke, sectormanager Watervoorziening van WBG. ”Wat was nou de oorzaak? We wilden er graag lering uit trekken voor de toekomst.” KWR krijgt van het waterbedrijf de vraag om aan ‘waarheidsvinding’ te doen. De onderzoekers gaan snel aan de slag en komen tot de conclusie dat het meest waarschijnlijk is dat de werking van de zuivering op sommige momenten niet voldoende is. WBG is blij met de duidelijkheid. Leeuwerke: “Wij wilden natuurlijk snel uitsluitsel en dat kregen we. De filters hoeven niet vervangen te worden, maar met een aanpassing van het  spoelprogramma kunnen we een blijvend goede waterkwaliteit garanderen.”

Voor het onderzoek aan het filtraat van de nafilters op pompstation Onnen is onder andere gebruik gemaakt van een hemoflow-installatie waarmee deeltjes worden geconcentreerd en vervolgens via analyse nader gekarakteriseerd.