Watershare-tool Groundwater Monitor

VITO en KWR delen binnen Watershare® kennis over grondwater

24 mei 2013Netwerken

Hydrogeologische data vormen een enorme bron van informatie. Om dit potentieel te benutten, zijn goed datamanagement, -analyse en tools voor modellering vereist. Met de Watershare®-tool Groundwater Monitor kunnen hydrogeologen zonder veel inspanning hun grondwaterdata maximaal benutten. Het Vlaamse onderzoeksinstituut VITO, Watershare®-deelnemer van het eerste uur, werkt met de Groundwater Monitor. Daarnaast is VITO bezig met de ontwikkeling van een eigen  tool – Soil Leach – waarmee het risico van uitspoeling van chemicaliën naar het grondwater kan worden bepaald.

K3_Watershare VITO

In mei 2013 geeft Jos von Asmuth van KWR  een training aan onderzoekers van VITO over de achtergronden en het gebruik van de Groundwater Monitor. Von Asmuth is grondlegger van Menyanthes, het softwarepakket dat aan de basis ligt van de Groundwater Monitor. “Ik merkte dat de tool goed aansluit bij de interesses en activiteiten van de Belgische collega’s. Ze waren verrast over de mogelijkheden en de unieke functionaliteiten, en vonden de tool ook erg gebruiksvriendelijk.”

“Dankzij Watershare® neemt de wereldwijde kennisuitwisseling toe”

Tools brengen kennisuitwisseling tot stand

Tijdens de training tonen de Belgische onderzoekers ook belangstelling in een ander softwarepakket van KWR – HyCA – waarmee grote databases op het gebied van waterkwaliteit geanalyseerd kunnen worden. Van Asmuth: “We zijn nog bezig om HyCA echt klaar te maken voor Watershare®, maar de interesse was zo groot dat ze er alvast mee aan de slag zijn gegaan.” Ook geven de Belgen aan geïnteresseerd te zijn in de ontwikkelingen op het gebied van berging en terugwinning van water uit de ondergrond (ASR: Aquifer Storage and Recovery) en putverstopping. Dit resulteert begin 2014 in een workshop en leidt eveneens tot uitbreiding van het Watershare®-aanbod. VITO-directeur Roger Dijkmans: “Dankzij Watershare® neemt de wereldwijde kennisuitwisseling toe, waardoor we onze onderzoeksvragen en die van klanten in België nog beter kunnen beantwoorden.”