KompetenzZentrum Wasser Berlin lid van Watershare®

KWB en eindgebruikers aan de slag met Watershare®-tools

7 december 2013Netwerken

KompetenzZentrum Wasser Berlin (KWB) besluit eind 2013 silver member te worden van Watershare®. Daarmee krijgt het Duitse onderzoeks- en kenniscentrum per direct toegang tot de 16 tools die op dat moment beschikbaar zijn in de Watershare® Suite. Aan het woord is Boris Lesjean, Deputy Director van KWB.

“Via Watershare® kunnen innovaties en kennis breder worden gedeeld en toegepast”

K5_Watershare KWB“Als toegepast onderzoekscentrum voor waterbeheer genereren we vaak innovaties en kennis specifiek ontwikkeld binnen één project en met één bepaald doel. De lange-termijn-exploitatie van deze waardevolle kennis is moeilijk te beheren”, vertelt Lesjean. “We weten dat andere internationale toegepaste onderzoekscentra ook kennis produceren die voor ons interessant kan zijn en ons kosten kan besparen. Watershare® vult dit gat; het is een samenwerkingsplatform dat georganiseerde toegang tot tools en verborgen kennis biedt, afkomstig uit een netwerk van onderzoeksinstellingen. Het zorgt voor een vermenigvuldigingseffect: via Watershare® kunnen innovaties en kennis breder worden gedeeld en toegepast.”

Tools inzetten in de Duitse markt

Als eerste stap selecteert KWB 2 Watershare®-tools waarmee onderzoekers van het instituut aan de slag gaan: Optivalves, een model om de controle- en onderhoudskosten van de afsluiters in drinkwaterleidingnetten te optimaliseren, en de WellGrapher, een GIS-model om de effecten van landgebruik op de grondwaterkwaliteit te voorspellen. Lesjean: “We hebben deze tools gekozen omdat we denken dat ze op korte termijn al ingezet zouden kunnen worden in de Duitse markt. Dat blijkt ook uit het feit dat we snel eindgebruikers hadden gevonden die samen met ons aan de slag willen met deze tools. Ik ben dan ook heel benieuwd wat dit de komende maanden gaat opleveren aan resultaten en ervaringen met het Watershare®-platform en -netwerk.”

Wellgrapher Optivalves