Het merk Watershare® groeit

5 september 2013Netwerken

Er zit groei in het merk Watershare®! Niet alleen in het aantal tools dat online aangeboden wordt en het aantal deelnemers in het netwerk, maar ook in de ambities.

De idee achter Watershare® is het online delen van kennis. In 2013 stijgt het aantal tools op de Watershare®-website van 10 naar 16. Daaronder bevinden zich (eco-) hydrologische modellen, hulpmiddelen bij het zuiveren van water, bij het ontwerpen en onderhouden van het leidingnet en hulpmiddelen bij strategische vraagstukken. “En er komt meer aan,” belooft programmadirecteur Gertjan Zwolsman. In 2014 zullen er ca. 5 tools bijkomen, en in 2015 nog eens 5. Deze tools zullen bovendien niet alleen van KWR afkomstig zijn, maar ook van andere Watershare®-leden.

Nieuwe leden

Ook het aantal deelnemers neemt toe. Eind 2013 zijn 5 vooraanstaande kennisinstituten lid van Watershare®, te weten het Duitse onderzoeks- en kenniscentrum KompetenzZentrum Wasser Berlin (KWB), de Zweedse koepelorganisatie Swedish Water & Wastewater Association (SWWA), de Nederlandse onderzoeksinstituten KWR en Naturalis Diversity Center en het Vlaamse onderzoeksinstituut VITO. In maart 2014 laat de Public Utility Board van Singapore weten dat ze ‘gold member’ wil worden. De verwachting is dat in 2014 nog meer organisaties zullen toetreden.

Verschillende soorten lidmaatschap

Leden kunnen kiezen uit een zilveren, gouden of platina lidmaatschap. Met een zilveren lidmaatschap kan een lid gebruik maken van 2 tools, 10 uren ondersteuning en deelname aan de jaarlijkse Watershare®-conferentie. Gouden en platina leden krijgen meer tools, meer ondersteuning en mogen zelf ook tools toevoegen aan de Watershare®-site.

“Als partnerinstituten hun kennis beter delen, kunnen ze daarmee uitdagingen voor de watersector in hun eigen land effectiever het hoofd bieden”

Dat gaat in de komende jaren gebeuren: VITO is al bezig met het Watershare®-proof maken van tools die ze ontwikkeld hebben. Naturalis en KWR ontwikkelen samen een online tool waarmee je op basis van DNA in watermonsters kunt vaststellen welke diersoorten er in het water voorkomen.

Uitdagingen beter het hoofd bieden

“Hoe meer leden, hoe beter,” zegt programmadirecteur Gertjan Zwolsman over de groei. “Het Watershare®-concept is gebaseerd op het principe dat partnerinstituten hun kennis beter delen en daarmee de uitdagingen voor de watersector in hun eigen land sneller en effectiever het hoofd kunnen bieden.”

Zwolsman is enthousiast over de mogelijkheden. “Dat hoop ik ook aan andere potentiële partners over te brengen. Het komende jaar ga ik vooraanstaande instituten in het buitenland bezoeken waarvan wij denken, nee, wéten dat we elkaar iets te bieden hebben.”

Principal sponsor IWA-congres

Watershare® is principal sponsor van het IWA World Water-congres, dat van 21 tot 26 september 2014 in Lissabon gehouden wordt.