Waterbedrijven willen inzicht in mogelijkheden big data

Big data: experimenteren en onderzoeken

10 september 2013BTO

In onze maatschappij is digitale dataverzameling spectaculair uitgegroeid tot big data. Het is de kunst om van big data ook big information te maken en alle nog onontdekte verbanden om te zetten in praktisch bruikbare informatie.

Om van de huidige wereld te komen tot een intelligente wereld, die kan worden bestuurd op basis van effectief verknoopte real time informatie, zijn 2 belangrijke ontwikkelingen nodig: integratie van data, om gegevens uit uiteenlopende systemen effectief te koppelen, en real-time analyse van data, zodat nieuwe informatie onmiddellijk kan worden ingezet. Van beide ontwikkelingen is het onzeker of ze zullen doorzetten. Alleen al die 2 onzekerheden leveren 4 mogelijke toekomstscenario’s op.

big data + integratie + real-time analyse = intelligent data

Trendalert

Bij investeringen in de toekomst moeten we nu soms al keuzes maken hoe we willen omgaan met big data, ook al is er nog zo veel onzeker. Dat geldt ook voor waterbedrijven, die bij hun processen voor bereiding en distributie bijvoorbeeld zelf grote hoeveelheden big data genereren. KWR helpt hen bij de voorbereiding op dergelijke keuzes  via het Bedrijfstakonderzoek (BTO). Zo gaat 1 van de 10 trendalerts die KWR jaarlijks uitbrengt als onderdeel van het BTO Trends-onderzoek, over hoe waterbedrijven de best mogelijke startpositie kunnen creëren voor elke mogelijke ontwikkeling in de toekomstscenario’s. Voor waterbedrijven loont een afwachtende houding bij grote investeringen voor big data. Experimenteren en op de hoogte blijven van de trends is juist zeer belangrijk, net als onderzoeken van allianties met andere partijen binnen én buiten de watersector. Big data kunnen waterbedrijven beter niet uitsluitend overlaten aan externe ICT-partijen; het is belangrijk dat ze zelf een brede blik op het ICT-veld houden en daarbij de verbinding houden met hun inhoudelijke waterkennis. Experimenten met het openbaar maken van (ongevoelige) data kunnen verhelderen in hoeverre benutting van het collectieve denkvermogen voordelen brengt, en welke nadelen voortkomen uit het verlies van controle over eenmaal openbaar gemaakte gegevens.